11 PRAVIDIEL PITNÉHO REŽIMU

5. časť

VODU MÁME V KRVI, PITNÝ REŽIM VŠAK UŽ NIE

Čas čítania: 6 minút

Spomeňte si, koľkokrát ste si na konci pracovných dní uvedomili, že ste celý deň vôbec nič nepili. Častokrát sa tak stalo až potom, čo Vás začala bolieť hlava, alebo ste zistili, že ste unavený viac ako obvykle?

A ako ste natom Vy? Ste ako väčšina Slovákov?

Až 2/3 Slovákov priznalo, že nevypijú denne dostatočné množstvo tekutín. Navyše sú si toho aj plne vedomí.*

*Výsledky prieskumu spoločnosti STEM/MARK na 1019 respondentoch v Slovenskej republike vo veku od 19-59 rokov.

Teraz majú viacerí z nás viac času. Dajte si pozor na svoj pitný režim! Pri dlhodobom dodržiavaní správneho pitného režimu Váš organizmus zažije len pozitívne zmeny. Nechceli by ste mať počas celého dňa viac energie a lepšie sústredenie, rýchlejšie fungujúci metabolizmus, či posilnený imunintý systém?

Čo si myslíte, čo je pre náš organizmus a jeho správne fungovanie najdôležitejšie? Strava? Vitamíny či minerály? Voda? Kyslík?

Určite poznáte výrok: “Človek vydrží bez jedla niekoľko týždňov, bez vody niekoľko dní a bez kyslíka len pár minút.” Kyslík a voda rozhodujú o živote, ale aj o kvalite nášho zdravia. Kyslík bohužiaľ považujeme za samozrejmosť a neuvedomujeme si, že kyslík, ktorý vdýchneme sa ešte nemusí dostať aj tam kam má, do každej jednej bunky. Príčiny môžu byť buď vonkajšie (nižší obsah kyslíka vo vzduchu – mestské alebo vysokohorské prostredie), alebo vnútorné, o ktorých ani netušíme. Stres, ochorenia či zranenia pľúc, znížený obsah hemoglobínu v krvi, poškodenie centrálneho nervového systému.

PREJSŤ NA: 11 PRAVIDIEL PITNÉHO REŽIMU

Prečo sú v dnešnej dobe najviac ohrození starší ľudia, alebo ľudia trpiaci chronickým ochorením? Pretože pri oboch skupinách je znížený obsah kyslíka v organizme! Navyše organizmus starších ľudí obsahuje prirodzene menej vody.

Prečo, ale spomíname kyslík, keď sa rozprávame o vode?

Voda tvorí až 75% nášho organizmu. Je všade. Jej základnou funkciou je transport kyslíka a živín do buniek. Teda nie je voda, nedostane sa ani kyslík tam, kam má. Naopak, ak máme dostatok vody, ale chýba nám kyslík, môžeme do buniek priviesť akékoľvek látky, vitamíny či minerály, naše bunky ich nemajú ako spracovať, pretože na spracovanie potrebujú kyslík.

Teraz si predstavte, že môžete dopĺňať do organizmu spolu s kvalitnou vodou aj kyslík. Ako ryby vo vode. Navyše tento kyslík nepotrebuje na to, aby sa dostal do našich buniek ani dýchaciu, ani obehovú sústavu, pretože sa šíri vodnou cestou, ktorá tvorí prostredie medzi bunkami. Tak sa kyslík dostane oveľa efektívnejšie ku každej jednej bunke. Presne to dokáže unikátna voda, ktorá má za sebou viac ako 15 rokov vedeckých a klinických výskumov. Taká je kyslíková voda KAQUN. Prečítajte si viac o tom, ako si posilniť imunitný systém aj v pohodlí Vášho domova TU.

Predovšetkým, v tomto období oslabenej imunity a zvýšeného výskyty vírusov je nesmierne dôležité, aby sme si dávali pozor na to, čo do tela príjmeme. Nesprávne zvolené tekutiny nás a náš imunitný systém zbytočne pripravujú o energiu. O tom, ktorým nápojom je najlepšie sa vyhnúť sa dočítate TU: 14 nápojov, ktorým je lepšie sa vyhnúť.

Zvýšený energetický príjem, najmä konzumácia červeného mäsa, rýb a plodov mora, fruktózy (cukor v nápojoch a potravinách), ako aj rôzne zápaly v tele spôsobujú hromadenie kyseliny močovej v organizme. Príčinou zvýšenej hladiny kyseliny močovej je buď jej nadprodukcia, alebo znížené vylučovanie z organizmu. Až 70% kyseliny močovej sa vylúči obličkami, zvyšok tráviacim traktom. Problémy s obličkami či niektoré lieky, ako napr. aspirín, antibiotiká proti tuberkulóze, diuretiká, vitamín B3 spôsobuje nedostatočné vylučovanie tejto nežiaducej kyseliny z organizmu.

Na zriedenie a likvidáciu 1 g kyseliny močovej, potrebuje naše telo až 6-8 litrov vody.“

MUDr. Eva Beňová, všeobecná lekárka pre deti a dorast

KÚPIŤ

11 ZÁKLADNÝCH PRAVIDIEL PITNÉHO REŽIMU:

  1. Denne vypite aspoň 2 až 3 litre tekutín. Vo všeobecnosti by mal dospelý človek denne vypiť 20 – 40 ml tekutín na 1 kg svojej váhy. Pri priemernej váhe Slováka by to bolo minimálne od 1,5 po 3l a pri priemernej žene zo Slovenska od 1,3 po 2,6l. Pri novonarodených deťoch tvorí voda až 80% celého organizmus, preto aj príjem tekutín predstavuje hodnotu od 100 až do 150 ml tekutín na 1 kg váhy.
  2. Vypite aspoň pohár čistej vody hneď ráno po prebudení. Jednak je potrebné doplniť tekutiny po dlhej noci a jednak sa aktivujú vnútorné orgány. Podľa niektorých štúdií má dokonca pravidelné pitie vody nalačno priaznivé účinky na znižovanie hmotnosti. Pohár vody nalačno napomáha chudnutiu, pretože znižuje sklony k prejedaniu sa a zmenšuje pocit hladu.
  3. Počas celého dňa pite pravidelne v menších dávkach . Naraz je dobré vypiť maximálne 2-3 dcl vody. Pri rýchlom pití by voda len “prebehla telom” a zobrala so sebou cenné minerálne látky. Ďalším nežiaducim účinkom je redšia krv. Ideálne je vypiť 2/3 z celkového objemu do 14. hodiny. Nemali by sme teda pred spaním doháňať zameškané pitie z celého dňa.
  4. Nečakajte na pocit smädu, vtedy je už neskoro. Smäd je reakciou mozgu (konrétne hypotalamu) na signál prijatý od baroreceptorov v krvi, ktoré sú citlivé na zhustenie krvi a zvýšenie koncentrácie látok v krvi. Zhustená krv znemožňuje vyživovanie buniek tými najtenšími vlásočnicami. Smädu je potrebné predchádzať, preto je potrebné piť v pravidelných dávkach počas celého dňa.
  5. Pri športovaní, pobyte v teplých miestnostiach (sauna, vykhriata kancelária) či v stresových situáciách stúpa množstvo vody, ktoré sa vylúči z tela. Nepodceňujte pitný režim ani v chladnom počasí.
  6. Udržujte pestré zloženie tekutín, základ každého správneho pitného režimu by mala tvoriť dostatočne tvrdá kvalitná pitná voda. Ďalej nízko a stredne mineralizované pramenité a minerálne vody s obsahom sodíka menej ako 400 mg/l, dojčenská voda, kvalitné bylinkové nesladené čaje, najmä zelený čaj, 100% prírodné ovocné a zeleninové šťavy.
  7. Optimálnym časom na pitie pri jedle je 15 minút pred jedlom a až hodinu po jedle. Voda prijatá spolu s jedlom zmenšuje v žalúdku koncentráciu žalúdočných štiav, čo môže viesť k ťažkostiam tráviaceho ústrojenstva, ako plynatosť, zápcha, v najhoršom prípade aj žalúdočné vredy. Medzi hlavnými jedlami (obedom a večerou) dňa vypite minimálne dva poháre vody, teda minimálne v objeme 0,4l.
  8. Najlepším ukazovateľom je farba moču. Snažte sa počas celého dňa udržiavať presvitnú farbu moču. Pri dostatočnom pitnom režime by mala byť priesvitná farba moču aj ráno po prebudení. Indikátormi správneho pitného režimu je tvorba slín a ich priesvitná farba, opakované močenie, jazyk bez povlaku, ale aj zdravý pocit hladu. Pozor, niektoré lieky dokážu meniť zafarbenie moč.
  9. Vypite pohár čistej vody pred spánkom. Nielenže pomáha predchádzať nočným kŕčom nôh, ale pomáha aj kardiovaskulárnemu systému. Podľa niektorých zdrojov dokáže zabrániť aj jednej z akútnych foriem ischemickej choroby srdca a môže človeka zachrániť pred vážnym ochorením, ktoré má často fatálne následky a môže sa skončiť smrťou.
  10. Zvýšte množstvo prijatej vody v prípade gravidity a choroby. Pre tehotné ženy je okrem iného voda nevyhnutná pre zdravý vývoj dieťaťa, na tvorbu plodovej vody, nových tkanív dieťaťa a na prenos živín do teľa dieťatka. Takisto voda vytvára placentu, cez ktorú je dieťa počas tehotenstva vyživované. V čase choroby je potrebné prijať viac vody, pretože dochádza k väčším stratám elektrolytov.
  11. Na každý nápoj, ktorý obsahuje kofeín by ste mali na oplátku prijať 1 až 2 poháre vody. Aj preto je ku káve väčšinou podávaný aj Bolkov Polívkov obľúbený “sifón”. Kofeín má diuretické účinky, teda zbavuje naše telo vody.