ŠPORTOVCI A PITNÝ REŽIM

Táto sekcia nie je určená len profesionálnym športovcom a ťažko manuálne pracujúcim ľudom, ale je pre každého kto má rád a praktizuje nejaký pohyb.

Pri fyzickej aktivity sa v organizme vyprodukuje viac tepla, ktoré je potrebné z organizmu odstrániť, aby nedošlo k jeho prehratiu. Práve na to nám slúži potenie ako najdôležitejší regulátor teploty organizmu. Spolu s vylúčeným potom sa z tela vytrácajú aj minerálne látky, predovšetkým sodík, ktorý takisto zodpovedá za reguláciu telesných tekutín v organizme. K výraznému zhoršeniu výkonu dochádza pri vylúčení asi 2,5 litrov potu. Napriek tomu, že väčšinou máme sodíku v organizme prebytok, pri takomto množstve vylúčeného potu sa radikálne zníži aj obsah sodíku v organizme, čím je narušená regulácia telesných tekutín. Následne dochádza k zmene pH vnútorného prostredia.

Z genetických predispozícii sú na pokles telesnej vody najnáchylnejšie ženy a starší ľudia, nakoľko ich telo obsahuje viac telesného tuku. Tukové tkanivá sú tvorené tukovou hmotou a vodou. Platí, čím viac tuku, tým menej vody. Športovci, majú naopak nízku hladinu telesného tuku, preto majú relatívne vysokú hladinu telesnej vody, k čomu napomáha aj vysoká hodnota glykogénu v svalstve.

Predovšetkým v stresových situáciach, pri športe či akejkoľvek fyzickej činnosti je veľmi dôležité dopĺňať minerály do organizmu, predovšetkým horčík, ktorý sa podiela na uvoľňovaní energie, spaľovaní tuku, zlepšenie činnosti kardiovaskulárneho systému a zlepšení orientácie. Doporučená dávka horčíku (magnézia) na deň je okolo 400 mg. Niektoré minerálne vody dokážu pri objeme 1,5 litra doplniť až 2/3 horčíka. Ak nie sú minerály včas dodané, organizmus siaha do rezervných zásob, čím v niektorých prípadoch riskujeme vážnejdšie zdravotné porblémy. Povedzme, že pri ľuďoch so sedavým spôsobom života je denná potreba tekutín od 2 do 3 litre, u športovcov musíme tento objem zvýšiť minimálne o 0,5 l pri rekreačných športovcoch až na litre pre profesionálnych športovcov.

V priemere sa v priebehu 90 minút pri športe vylúči pot o objeme asi 1 liter. Preto je dôležité myslieť na dostatočnú hydratáciu už pred výkonom, pretože je potrebné si uvedomiť, že naše telo resp. obličky dokážu spracovať maximálne 1 liter prijatej vody za hodinu. Nadbytočná voda sa potom hromadí v črevách a spôsobuje pocity plnosti.

Pri fyzickej aktivite dochádza k dehydratácii oveľa rýchlejšie ako za pokojných podmienok. Dokonca len tým, že dýchame v pokojnom stave sa z nášho tela vytratí asi 800 ml vody denne. Dehydratácia spôsobuje pri fyzickom výkone svalové kŕče, urýchľuje únavu organizmu, čo vedie k celkovému poklesu výkonu.

Strata tekutín zodpovedajúca  4% telesnej hmotnosti, znižuje výkon až o 40%

Vedeli ste, že potením sa môže stratiť až 1,8 l vody z tela?

Pri potení dochádza k vylučovaniu väčšieho množstva elektrolytov ako sodík alebo chloridy, ktoré sú nenahraditeľné pre organizmus. Preto ich treba doplniť vo väčšom množstve. Odporúčame, teda pri športe piť minerálne vody alebo izotonické nápoje pre ich obsah minerálov pre ich rýchlu hydratáciu a doplnenie minerálnych látok.

Aký je vhodný nápoj?

Pri menej intenzívnej fyzickej aktivite, pri voľnočasových športovcoch, je vhodný nízko mineralizovaný nápoj s nižším energetickým obsahom. Čím vyššia intenzita tréningu, tým je potrebnej viac energie v podobe sacharidov a jednoduchých cukrov. Iontové nápoje spĺňajú túto funkciu dokonale. Je potrebné si uvedomiť, že ióntové nápoje nie sú určené pre každého a už vôbec nie na celodenné pitie. Ionťákom by sa mali vyhnúť športovci s problémami s obličkami alebo žalúdkom. Nadmerné užívanie ióntových nápojov môže spôsobovať preťažovanie obličiek a u niektorých tipov môže viesť aj k bolestiam žalúdka.

Ďalším typom iontového nápoju sú tzv. hypotonické nápoje (nižšia koncentrácia iónov – osmoticky aktívnych látok ako v krvi) sú pre svoju rýchlu vstrebateľnosť určené na rýchle doplnenie tekutín do organizmu. Je vhodné ich užívať pri aktivite, kde tečie pot vo forme vody, teda pri aeróbnych aktivitách, akými sú beh či bicyklovanie.

Ihneď po tréningu je potrebné okrem tekutín doplniť minutú energiu. Na tento účel slúžia tzv izotonické nápoje, ktoré obsahujú hlavne aminokyseliny a minerálne látky pre rýchlejšiu regeneráciu svalov po záťaži (sodík, vápnik, horčík, draslík) a cukry ako zdroj energie. Ich koncentrácia osmoticky aktívnych látok je rovnaká ako v krvenj plazme. vhodné pri športoch

Pri športe je vhodnejšie piť neperlivú voda. Oxid uhličitý sa v sýtených minerálkach rýchlejšie vstrebáva do krvi, čo počas telesnej aktivity spôsobuje zvýšenie tlaku, frekvencie dychu a srdečného tepu.

Po tréningovej záťaži je úplne prirodzený nedostatok tekutín. Počas tréningu je dobré dopĺňať tekutin v pravidelných intervaloch 200 – 400 ml za hodinu. Následne po tréningu je dobré piť tak, aby mal do 60 minút moč opäť číru farbu. Niektoré vitamíny, príp. lieky môžu takisto spôsobiť zmenu moču.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité iba pre účely vyriešenia Vašej žiadosti. Zásady spracovania osobných údajov