11 PRAVIDIEL PITNÉHO REŽIMU. BEZ VODY JE NAŠE TELO LEN SUCHOU KÔPKOU PRACHU.

Čas čítania: 6 minút

VODU MÁME V KRVI, PITNÝ REŽIM VŠAK UŽ NIE

1 časť

Takmer každí o ňom vie. V skutočnosti ho aj tak nikto nedodržuje. Reč je o vode a jej dopĺňaní do organizmu. Každí vie, že voda a pravidelný a dostatočný pitný režim je pre nás životne dôležitý, ale takmer nikto z nás pitný režim nedodržuje.

Dokazujú to aj závery prieskumu spoločnosti STEM/MARK na 1019 respondentoch v Slovenskej republike vo veku od 19- 59 rokov:

Vo výskume až 2/3 Slovákov priznalo, že nevypijú denne dostatočné množstvo tekutín. Navyše sú si toho aj plne vedomí.

Patríte medzi ních aj vy ?

Voda sa ľudskom tele nachádza doslova všade. Voda je v krvi, v medzibunkovom priestore, v bunkách, v tkanivách, dokonca aj v kostiach a zubnej sklovine. Krvou a medzitkanivovým mokom sa do buniek transportuje kyslík a živiny a zároveň sa z buniek odvádzajú odpadové látky. Voda sa zúčastňuje na trávení, pomáha udržiavať udržiavať telesnú teplotu a takisto je nevyhnutná pre správnu funckiu ľadvín a vylučovacej sústavy.

PREJISŤ NA: 11 PRAVIDIEL PITNÉHO REŽIMU

„Bez potravy vydrží človek niekoľko týždňov, bez vody niekoľko dní (odhadom 2 – 4 dni) a bez kyslíka len pár minút.“

Bez vody a predovšetkým kyslíka to proste nejde. Sú základnými predpokladmi akéhokoľvek života. Existuje však medzi nimi jeden podstatný rozdiel. Vodu, na rozdiel od kyslíka, dokážeme v našom tele skladovať, keďže sa voda nachádza všade. Každá tekutina, ktorá sa dostane do nášho tela, sa musí premeniť a očistiť na podobu štruktúrovanej vody, ktorá je súčasťou nášho organizmu. Na takúto premenu musí náš organizmus vynaložiť určité množstvo energiu. Pri určitých unikátnych úpravách vody, akou je napr. reverzná osmóza, dochádza k úprave vody na úrovni molekúl a ich štruktúr, pri ktorých je potrebné vynaložiť len malé množstvo energie na jej premenu na štruktúrovanú vodu.

Voda tvorí až 2/3 nášho tela, pričom 40% tejto vody sa nachádza v bunkách. Voda je neoddeliteľnou súčasťou každej zdravej, správne fungujúcej bunky a krvi, čím sa zabezpečuje jej správne zriedenie a teda aj transport kyslíka a živín aj k tej najvzdialenejšej bunke. Najviac vody sa nachádza práve v krvi a to až 91%.Voda je v našom tele úplne všade: pleť obsahuje 72% vody, srdce a ľadviny od 70 do 80 %, pľúca 80%, mozog 90 % vody. Dokonca aj v kostiach je asi 22% vody, či 2% v zubnej sklovine.

U novorodených detí tvorí voda až 80% tela. Množstvo vody záleží od veku. S rastúcim vekom sa z našich tkanív vytráca okrem vody aj kyslík. U 80-ročného človeka tvorí voda už len asi 50% z celkovej hmotnosti.

„Bez vody by naše telo bolo len 30-kilovou kôpkou suchého prášku. (Rozdiel medzi čerstvou a sušenou slivkou je iste každému jasný).“

Bukovský, I., Návod na prežitie moderného muža, AKV -ambulancia klinickej výživy, Bratislava, 2006

Množstvo vody v tele závisí okrem veku, aj od nášho zdravotného stavu a stravovacích návykov a od vonkajších podmienok. Mohlo by sa zdať, že tým že náš organizmus tvorí z 2/3 voda, máme jej dosť. Opak je však pravdou a už pri poklese telesnej vody len o 1% sa začínajú prejavovať prvé zdravotné problémy (dehydratácii organizmu a jej následkom sa budeme venovať v 2. časti nášho seriálu).

FUNKCIA VODY V ĽUDSKOM TELE

Voda v našom organizme zabezpečuje:

  • transport látok, predovšetkým kyslíka, minerálnych látok, aminokyselín, vitamínov, glukózy do buniek,
  • odvádzanie odpadových látok z buniek,
  • zriedenie krvi a tým napomáha k správnej cirkulácii krvi,
  • udržiavanie stálej telesnej teploty,
  • správnu funkciu srdca,
  • zdravú pleť, jej pružnosť, jemnosť a farbu,
  • rozpúštanie mnohých látok a ich následnu vstrebateľnosť,
  • prispieva k správnemu fungovaniu kĺbov a svalov,
  • priebeh detoxikačných procesov,
  • správnu funkciu ľadvín,
  • správnu funkciu tráviaceho traktu, trávenia a vstrebávania živín,
  • voda má dokonca aj veľký podiel na zvládaní stresu.

Zvýšený energetický príjem, najmä konzumácia červeného mäsa, rýb a plodov mora, fruktózy (cukor v nápojoch a potravinách), ako aj rôzne zápaly v tele spôsobujú hromadenie kyseliny močovej v organizme. Príčinou zvýšenej hladiny kyseliny močovej je buď jej nadprodukcia alebo znížené vylučovanie z organizmu. Až 70% kyseliny močovej sa vylúči obličkami, zvyšok tráviacim traktom. Problémy s obličkami či niektoré lieky, ako napr. aspirín, antibiotiká proti tuberkulóze, diuretiká, vitamín B3 spôsobuje nedostatočné vylučovanie tejto nežiaducej kyseliny z organizmu.

Na zriedenie a likvidáciu 1 g kyseliny močovej, potrebuje naše telo až 6-8 litrov vody.“

MUDr. Eva Beňová, všeobecná lekárka pre deti a dorast

11 ZÁKLADNÝCH PRAVIDIEL PITNÉHO REŽIMU:

  1. Denne vypite aspoň 2 až 3 litre tekutín. Vo všeobecnosti by mal dospelí človek denne vypiť 20 – 40 ml na 1 kg svojej váhy. Pri priemernej váhe Slováka by to bolo minimálne od 1,5 l po 3l a pri priemernej žene zo Slovenska od 1,3 po 2,6 l. Pri novonarodených deťoch stúpa množstvo vody vzhľadom na 1kg váhy. Pri malých deťoch to predstavuje hodnotu od 100 až do 150 ml tekutín na 1 kg váhy.
  2. Ráno, hneď po prebudení vypite aspoň pohár čistej vody. Jednak je potrebné doplniť tekutiny po dlhej noci a jednak sa aktivujú vnútorné orgány. Podľa niektorých štúdii má dokonca pravidelné pitie kvalitnej vody nalačno priaznivé účinky na znižovanie hmotnosti. Pohár vody na lačno napomáha chudnutiu, pretože znižuje sklony k prejedaniu a zmenšuje pocit hladu.
  3. Počas celého dňa pite pravidelne v menších dávkach . Naraz je dobré vypiť maximálne 2-3 dcl vody. Pri rýchlom pití by voda len "prebehla telom" a zobrala so sebou cenné minerálne látky. Ďalším nežiadúcim účinkom je redšia krv, čo robí telo náchylnejším k vykrvácaniu.Ideálne je vypiť 2/3 z celkového objemu do 14. hodiny. Nemali by sme teda pred spaním doháňať zameškané pitie z celého dňa.
  4. Nečakajte na pocit smädu, vtedy je už neskoro. Smäd je reakciou mozgu (konrétne hypotalamu) na signál prijatý od baroreceptorov v krvi, ktoré sú citlivé na zhustenie krvi a zvýšenie koncentrácie látok v krvi. Zhustená krv znemožňuje vyživovanie buniek vyživovanými tými najtenšími vlásočnicami. Smädu je potrebné predchádzať, preto je potrebné piť v pravidelných dávkach počas celého dňa.
  5. Pri športovaní, pobyte v teplých miestnostiach (sauna, vykúrená kancelária) či v stresových situáciách stúpa množstvo vody, ktorá sa vylúči z tela. Nepodceňujte pitný režim ani v chladnom počasí.
  6. Udržujte pestré zloženie tekutín, základ každého správneho pitného režimu by mala tvoriť dostatočne tvrdá kvalitná pitná voda. Ďalej nízko a stredne mineralizované pramenité a minerálne vody s obsahom sodíka menej ako 400 mg/l, dojčenská voda, kvalitné bylinkové nesladené čaje, najmä zelený čaj, 100% prírodné ovocné a zeleninové šťavy.
  7. Optimálnym časom na pitie pri jedle je 15 minút pred jedlom a až hodinu po jedle. Voda prijatá spolu s jedlom zmenšuje v žalúdku koncentráciu žalúdočných štiav, čo môže viesť k ťažkostiam tráviaceho ústrojenstva, ako plynatosť, zápcha, v najhoršom prípade aj žalúdočné vredy. Medzi hlavnými jedlami (obedom a večerou) dňa vypite minimálne dva poháre vody, teda objem asi 0,4 l, čo znamená 2 x 0,4l.
  8. Najlepším ukazovateľom je farba moču. Snažte sa počas celého dňa udržiavať presvitnú farbu moču. Indikátormi správneho pitného režimu je tvorba slín a ich priesvitná farba, opakované močenie, jazyk bez povlaku, ale aj zdraví pocit hladu. Pozor, niektoré lieky dokážu meniť zafarbenie moču.
  9. Vypite pohár čistej vody pred spánkom. Nielenže pomáha predchádzať nočným kŕčom nôh, ale pomáha aj kardiovaskulárnemu systému. Podľa niektorých zdrojov dokáže zabrániť aj jednej z akútnych foriem ischemickej choroby srdca a môže človeka zachrániť pred vážnym ochorením, ktoré má často fatálne následky a môže sa skončiť smrťou.
  10. Zvýšte množstvo prijatej vody v prípade gravidity a choroby. Pre tehotné ženy je okrem iného voda nevyhnutná pre zdravý vývoj dieťaťa, na tvorbu plodovej vody, nových tkanív dieťaťa a na prenos živín do teľa dieťatka. Takisto voda vytvára placentu, cez ktorý je dieťa počas tehotenstva vyživované. V čase choroby je potrebné prijať viac vody, pretože dochádza k väčším stratám elektrolytov.
  11. Na každý nápoj, ktorý obsahuje kofeín by ste mali na oplátku prijať 1 až 2 poháre vody. Aj preto je ku káve väčšinou podávaný aj Bolkov Polívkou obľúbený "sifón". Kofeín má diuretické účinky, teda zbavuje naše telo vody.