VAROVANIE: Váš imunitný systém potrebuje obnovu. 13 potravín, ktoré Vám pomôžu posilniť imunitu

1332x0

Predstavte si, že množstvo buniek tvoriacich náš imunitný systém by zabralo rozlohu piatich futbalových ihrísk.

Kde sa vlastne imunitný systém nachádza?

Väčšina imunitného systému, konkrétne až 80% imunitných buniek, sa nachádza v hrubom čreve. Celý imunitný systém človeka váži asi 1,5 kg, z toho črevná mikroflóra váži asi 1 kg. U každého z nás je zloženie črevných mikroorganizmov úplne iné, jedinečné ako odtlačok nášho prsta. Tieto mikroorganizmy žijú v symbióze s ľudským organizmom a mnohé sú pre ľudský organizmus a jeho zdravie prospešné.

Črevná mikroflóra, inak povedané mikrobióm, je kompletný ekosystém ukrytý v našich črevách skladajúci sa asi z trilióna mikroorganizmov – baktérií, baktériofágov, plesní či kvasiniek. Všetky tieto mikroorganizmy dokopy obsahujú až 150- krát viac génov ako celý ľudský organizmus. Mikrobióm má pre formovanie imunitného systému obrovský význam už od nášho narodenia a podstatne sa nemení pocelý náš život. Stav mikrobiómu a teda aj imunitného systému odráža všetky vplyvy, ktorým sme počas života vystavili naše telo. Antibiotiká, lieky, nezdravé potraviny (z ang. junk food), chemické látky, stabilizátory…

Imunitný systém sa sformuje v detstve a počas života sa už podstatne nemení

Baktérie, ktoré obsahuje náš mikrobióm sa dostávajú do nášho tela postupne, už od detstva. K prvému osídleniu mikroorganizmami Enterobacter, Streptococcus, Staphylococcus dochádza už pri pôrode v tráviacej trubici dieťaťa. V materskom mlieku sa nachádzajú najdôležitejšie baktérie predovšetkým Lactobacillus, Bifidobacterium. Práve tieto hrajú kľúčovú úlohu nielen pri budovaní základov imunitného systému, ale aj v ochrane čreva a celého organizmu. Tieto baktérie vytvárajú na povrchu slizníc ochrannú bariéru, kde spúšťajú tvorbu protilátok a odpoveď imunitného systému na celulárnej úrovni pri prenikaní choroboplodných mikroorganizmov cez črevnú stenu do celého organizmu človeka. Preto ich označujeme ako telu prospešné baktérie. Základ črevnej mikroflóry je plne vyvinutý v 2. až 3. roku života. Vtedy už dokáže odolať aj tým najsilnejším antibiotikám.

Vedeli ste za čo všetko vďačíme mikroroganizmom v našom tráviacom trakte?

• zlepšuje trávenia potravy a dokvasovanie jej ostatkov
• zlepšuje syntézu vitamínov a biologických látok dôležitých pre životné funkcie
• prispieva k detoxikácii črevného traktu
• úpravuje pohyblivosť čriev
• vytvára nepriaznivé prostredie pre hnilobné a patogénne baktérie
• stimuluje vývoj niektorých zložiek imunitného systému, predovšetkým tých, ktoré sú zodpovedné za vytvorenie imunity a imunologickej tolerancie
• zabraňuje zmene prokancerogénnych látok na kancerogénne
• upravuje hladinu cholesterolu
• vytvára látky prispievajúce k dosiahnutiu ideálnej hmotnosti
• dodáva do organizmu energiu navyše

Správny pomer baktérií v čreve vám navyše môže pomôcť s odstránením kožných problémov, zmiernením prejavov alergií a zlepší vám spánok aj náladu. Práve hormón dobrej nálady sérotonín sa tvorí v črevách.

Čo našej črevnej mikroflóre škodí?

Je potrebné si uvedomiť, že u novorodeniat má pôrod cisárskym rezom negatívne následky na vývoj mikrobiómu. Pokračujúc umelou výživou nahrádzujúc prirodzené kojenie sa zamedzuje prenikaniu zdraviu prospešných baktérí do organizmu. V črevách sa tak usídľujú skôr patogénne ako telu prospešné baktérie. V neskoršom období ovplyvňuje stav nášho mikrobiómu predovšetkým zloženie stravy, ktorú človek preferuje ako aj dodžiavanie správneho a dostatočného pitného režimu, časté užívanie antibiotík a iných umelých doplnkov výživy.

Na imunitný systém a jeho funkciu majú značný vplyv aj vitamíny. Pri ich nedostatku imunitný systém nie je schopný plniť všetky svoje funkcie, čo sa môže prejaviť vznikom akútnej alebo chronickej choroby, vyplývajúcej nielen z nedostatku vitamínu samotného, ale i z porušenej imunity.

Ako sa teda máte starať o svoju mikroflóru?

O posilňovanie funkcie imunitného systému sa môže postarať každý
sám, predovšetkým konzumáciou stravy, ktorá podporuje rast a správnu funkciu črevného imunitného systému. Základom by mala byť pestrá strava s dostatkom vlákniny v podobe zeleniny a ovocia. Vláknina v tomto prípade pôsobí ako prebiotikum, ktoré uľahčuje probiotikám prežiť a vykonávať svoju funkciu.

Vyhnite sa veľkému množstvu živočíšnych bielkovín a tukov v podobe mäsa a údenín, ktoré podporujú práve tie nezdravé baktérie v našich črevách a zabíjajú tie dobré. Snažte sa úplne vylúčiť alebo aspoň významne obmedziť polotovary a priemyselne upravované potraviny, ktoré sú kokteilom nekvalitných surovín, chemikálií a rafinovaného cukru.

Výbornými zdrojmi prírodných probiotík je kyslá kapusta (navyše obsahuje vysoké množstvo vitamínu C), kvasené uhorky, fermentovaná zelenina ako mrkva, cvikla (“zaváraniny”), acidofilné mlieko, kefír, nepasterizovaná ovčia bryndza, jogurty s tzv. živými kultúrami, zrejúce syry (parmezán, čedar, gouda, pravá mozzarella, či olomoucke syrečky).

Výborným prírodným zdrojom probiotík je aj jablčný ocot. Jedna lyžička jablčného octu zmiešaného s vodou denne, okrem toho, že je zdrojom probiotík, prírodných enzýmov a kyselín podporujúcich zdravé baktérie v črevách, tiež pomáha pri regulácii krvného tlaku a cholesterolu.

V špecializovaných ázijských a vegánskych obchodoch a obchodoch so zdravou výživou nájdeme ďalšie exotické potraviny s priaznivým účinkom na mikroflóru. Napr. tempeh ako výborný zdroj probiotík, ale aj kalcia, bielkovín a vitamínov, predovšetkým B12. Vyrába sa fermentáciou sójových bôbov a je výbornou náhradou mäsa. Natto pôvodom z Japonska a opäť z fermentovaných sójových bôbov. Tentokrát sa však na fermentáciu využíva iný druh baktérie ako v prípade tempehu. Okrem probiotík obsahuje aj enzým nattokináza, ktorý má schopnosť rozpúšťať krvné zrazeniny a tým podporuje zdravý krvný obeh. Miso opäť produkt z Japonska a opäť zo sóje. V procese vzniku miso pasty sa baktérie mliečneho kvasenia postarajú o to, že hmota vykvasí a získa svoju typickú príchuť. Tradičné miso preto obsahuje probiotické baktérie mliečneho kvasenia. Pri varení je potrebné dbať na správnu teplotu aby sa baktérie zachovali. Kombucha je jemne perlivý fermentovaný nápoj. Vyrába sa fermentáciou, na ktorú sa používa najčastejšie čierny alebo zelený čaj a čajová huba. Vzniká prirodzene rozmanité spoločenstvo kvasiniek, rias a rôznych baktérií. V Číne je považovaná za elixír zdravia vďaka obsahu probiotík, vitamínov skupiny B a enzýmov.

Dnes však nájdete všetko potrebné v jednom produkte. Len 30 kvapiek denne Vám zabezpečí komplexnú revitalizácu črevnej mikroflóry, posilnenie imunitného systému, či kvalitnejší spánok, ale aj omnhoho viac.

Viac informácií nájdete TU: https://kaqunvoda.sk/drops-prirodne-probiotikum/.

LITERATÚRA

  1. Gershwin, M.E. et all.: Handbook of nutrition and immunity (Human a
    Press, Totowa, New Yersey 2004) http://digilib.unimus.ac.id/fi les/
    disk1/138/jtptunimus-gdl-mericgersh-6854-1-ebookscl-y.pdf
  2. Krejsek, J. et all.: Nutrice, probiotika a imunitní systém (Pediatr.
    pro praxi 2007, 3; 156-162) http://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/
    ped/2007/03/07.pdf
  3. Sekirov, I.: Gut Microbiota in health and disease (Physiological
    Reviews, 1 july 2010, Vol.90)http://physrev.physiology.org/content/90/3/859
  4. Štefanovič, J., Hanzen, J.: Mikroorganizmy človeka v zdraví
    a chorobe (vyd. HPL Servis, Bratislava 2012) http://www.hpl.sk/onas/preview-fi le/8676e3052af37880c8011322bb3dba7
  5. Tlaskalová-Hogenová, H. et all.: Střevo jako imunitní orgán – lidský mikrobiom (Imunita a výživa, STOPA 15. června 2013 Praha)
    Prezentace-Tlaskalova-Strevo.pdf

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité iba pre účely vyriešenia Vašej žiadosti. Zásady spracovania osobných údajov