DETI, TEHOTNÉ A DOJČIACE ŽENY A ICH PITNÝ REŽIM

Vzhľadom na pitný režim sú malé deti hrozenou skupinou, pretože sú na stratu vody z organizmu mimoriadne citlivé. Je to spôsobené jednak tým, že deti majú väčší povrch v pomere k jeho hmotnosti a preto je strata vody odparovaním z pokožky vyššia a jednak tým, že u detí prebieha výmena látok oveľa rýchlejšie ako u dospelých. Navyše dospelý sa dokážu lepšie vyrovnať s nedostatkom vody.

Práve pre tieto dôvody musia deti piť rovnomerne počas dňa a nie jednorázovo a prijímať väčšie množstvo tekutín. U všetkých detí však taktiež nie je denná potreba tekutín rovnaká. Najhlavnejším faktorom je vek dieťaťa, ale závisí aj od funckie obličiek, zloženia stravy, hmotnosti či fyzickej aktivity.

Novorodenci by mali prijať 400-500 ml vody za deň. Určité percento tekutín prijíma dojčené dieťa z materského mlieka. Vo všeobecnosti sa denná dávka tekutín pohybuje od 100 do 150 ml na každý kilogram váhy dieťaťa. Podľa odborníkov by deti od 6 mesiaca mali prijímať najmenej 900 ml vody, u detí by príjem nemal klesnúť pod hranicu 1000 ml. S pribúdajúcimi rokmi sa potreba vody z hľadiska hmotnosti o niečo znižuje. Pre porovnanie, dospelému človeku stačí v priemere vypiť 30 ml tekutín na kilogram.

Okrem všeobecných zásad odporúčame, ktoré nájdete TU: AKÁ BY MALA BYŤ KVALITNÁ PITNÁ VODA VHODNÁ NA KAŽDODENNÉ PITIE? Zaradiť do pitného režimu viac prírodnej minerálnej vody a pre chuť zamiešať napr. s prírodným sirupom. Takisto je dobré zaradiť viac polievok do jedálnička, predovšetkým písmenková polievka 🙂

Vyhnite sa presladeným nápojom, na ktoré si deti veľmi rýchlo dokážu zvyknpť. Presladené nápoje spôsobujú už v ranom veku cukrovku, obezitu či a spolu s nedostatočnou dentálnou hygienou aj zubný kaz. Neodporúčajú sa piť ani sýtené nápoje a nápoje s obsahom povzbudivých látok či chinínu.

Vhodný zdrojom vápnika je mlieko, ktoré sa odporúča pre deti v objeme 500 ml denne. Mlieko sa však nepočíta ako súčasť pitného režimu. Nie je to nápoj, ale potravina. Pre dojčatá je tou najlepšou tekutinou samozrejme materské mlieko ale odporúča sa aj slabí čaj.

PITNÝ REŽIM V TEHOTENSTVE

Pre tehotné ženy je voda okrem iného nevyhnutná pre zdravý vývoj dieťaťa, na tvorbu plodovej vody, nových tkanív dieťaťa a na prenos živín do teľa dieťatka. Takisto voda vytvára placentu, cez ktorý je dieťa počas tehotenstva vyživované.

Zvýšený príjem tekutín v tehotenstve napomáha k:

  • zmierneniu nevoľností, ktoré spôsobuje tzv. hormón HCG, ktorý sa ako prvý tvorí v tele budúcej mamičky,
  • zmierneniu zápchy, tým že urýchľuje proces trávenia a vylučovania odpu z tela,
  • predchádzaniu bolesti hlavy a vyčerpanosti, ako príznakov dehydratácie,
  • zabráneniu prehriatiu organizmu,
  • udržaniu stabilnej hladiny krvného tlaku,
  • zníženiu rizika infekcií močových ciest. Je potrebné si uvedomiť, že v tehotenstve vylučujetel odpadové látky za dvoch. Častejším chodením na toaletu zabránite státiu moču v Vašom močovom mechúre, čo je živnou pôdou pre baktérie a infekcie.
  • zabraňovaní opuchom, pretože voda napomáha k zbaveniu sa nadbytku sodíka v organizme, čím sa minimalizujú opuchy.
  • zabrániť predčasnému pôrodu, preto je obzvlášť dôležité prijímať dostatočné množstvo tekutín práve v poslednom trismestri, kedy môlže dehydratácia spúôsobiť kontrakcie a tým vyvolať predčasný pôrod.
  • predchádzaniu dehydratácii s čim sú spojené ďalšie nepríjemné problémy, ktoré sú v tehotenstve obzvlášť nebezpečné. O ďalších príznakoch dehydratácie si môžete prečítať TU: BLOG:MALÁ STRATA VODY ZHORŠÍ SÚSTREDENIE. STRATA 12% UŽ TOTÁLNY KOLAPS ORGANIZMU

V tehotenstve sa odporúča denný príjem tekutín zvýšiť minimálne na hodnotu 2,3 litra tekutín. Samozrejme táto hodnota závisí od fyzcikej aktivity, počasia, veku, hmotnosti či nadmorskej výšky. Signálom dostatčoného pitného režimu Vám bude číra farba moču, ktorú sa snažte udržiavať počas celého dňa.

Ako súčasť Vášho pitného režimu je najvhodnejšia pitná voda aj z vodovodu, záleží však od konkrétnej lokality na Slovensku. Tip: pred pitím vody z vodovodu odporúčame po naliati nechať vodu chvíľku odstáť a nie prevárať, čo môže spôsobiť skoncentrovanie minerílov vo vode. Ďalej ovocné a zeleninové šťavy či ochutené minerálky, pri ktorých je potrebné si dať pozor na množstvo cukru. V obmedzenom množstve, asi 200 mg denne, čaj a káva s obsahom kofeínu. Z potravín mlieko a polievky.

Budúce mamičky by pri tehotenstve mali vynechať minerálnu vodu s vyšším obsahom solí, ktorá viaže vodu, ktoré určite nepomôžu častejším zápcham a opuchom ktoré sú pre tehotenstvo príznačné. Taksito umelo sýtené minerálky, minerálky s vysokým obsahom sodíku, alkohol či sladké nápoje,.

V období dojčenia je potrebné vypiť aspoň 3 litre tekutín, 2,5 litra tekutín pre mamičku a zvyšný pol liter kvôli laktácii. Na zloženie dojčenksého mlieka vo veškej miere vplývajú prijaté látky. Preto by mal aj jedálniček obsahovať dostaok bielkovín, vitamínov, omega mastných kyselín.

Ideálne sú balené dojčenské vody, bylinné čaje či ovocné a zeleninové šťavy bez konzervantov a cukru. Káve, umelo sýteným minerálkam a minerálkam s vysokým obsahom sodíka alebo nápojom s konzervačnými látkkami sa oblúkom vyhnite.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité iba pre účely vyriešenia Vašej žiadosti. Zásady spracovania osobných údajov